Oproep 2: Duurzaam internationaal werken
De kosten en het niet-milieuvriendelijke ervan vind ik niet in verhouding meer tot dat wat er gespeeld wordt.
Alhoewel er grote verbeterpunten mogelijk zijn op vlak van onze ecologische voetafdruk bij het internationaal touren, vind ik het interessanter om te spreken over hoe er een grotere doorstroom kan zijn van nieuwe artiesten. Het is al te lang dezelfde generatie die België moet vertegenwoordigen. Los van de kwaliteit van deze artiesten, die ik niet in twijfel trek, is het Belgische theaterlandschap veel meer. Het is heel belangrijk dat de artiesten die contacten gelegd hebben die ook doorgeven aan een nieuwe generatie. Mijn toekomstbeeld neigt naar juist veel meer internationaal spelen, omdat er binnen België te weinig speelmogelijkheden zijn, maar wel op een manier dat er een echt kennismaking plaatsvindt tussen de artiest en de plek, in plaats van dat hij alleen maar zijn kunstje komt vertonen en de volgende ochtend op de eerste Easyjet-vlucht naar huis zit.
Meer spelen in het buitenland kan de inhoud van het werk veranderen. Het kan ons aanzetten tot het onderzoeken van nieuwe vormen waarin taal en cultuur een andere rol spelen, waar we die gegevens vanzelf meer in vraag stellen doordat ze niet meer vanzelfsprekend zijn in landen waar de taal en cultuur een andere is. Zo kan wellicht ook het bewustzijn vergroot worden dat er geen sprake is van dé Belgische cultuur en kunnen we hopelijk op een creatievere manier omgaan met de hybriditeit ervan.
Ja
's avonds
Ja
WET-Western European Time-UTC +0
Nederlands, Frans, Engels, Duits